Suplents, els últims micos de la Xarxa de Biblioteques Municipals

SUPLENTS, ELS ÚLTIMS MICOS DE LA XARXA DE BIBLIOTEQUES MUNICIPALS

Companyes, companys,

Aquest ha estat el primer estiu on les suplències han funcionat aplicant el criteri de dies treballats que la corporació ha incorporat recentment. Una interpretació molt corporativa per part de la casa de l’acord de la MGN de personal funcionari del 10 de desembre del 2019, de modificació parcial de la regulació sobre l’estructura de les convocatòries per constituir borsa de treball (teniu el text d’aquest acord aquí: https://bit.ly/3e9YfME). Aquesta interpretació posa en evidència un cop més la mala gestió de les borses de treball a la Diputació de Barcelona i, especialment, en els serveis presencials com ara la Gerència de Serveis de Biblioteques. D’aquest tema ja us en vam parlar el mes d’abril en el nostre comunicat sobre el nou sistema de crida que la Direcció dels Serveis de RRHH de la Diba ha decidit aplicar a totes les borses (el podeu recuperar aquí: https://bit.ly/2R7d6j6).

En primer lloc, les companyes no saben quin lloc de la llista ocupen, encara que ho hagin demanat formalment mitjançant una sol·licitud  general (https://bit.ly/3AjbbZI) o per correu electrònic a la unitat de RRHH. Aquesta opacitat en la gestió de la borsa és INADMISSIBLE. L’administració té l’obligació d’informar del lloc de la borsa a cada treballadora, però aquesta obligació s’omet a favor d’una discrecionalitat més que qüestionable que beneficia la corporació. La distància, l’especialitat de la treballadora (infantil, xarxes socials, etc) o les presses que tinguin a cobrir una plaça s’utilitzen com a “criteris” per part de la unitat de RRHH de biblioteques sense que aquests estiguin realment acordats en cap Mesa de negociació ni enlloc.

Les consultes que ens heu fet arribar evidencien no només una manca de transparència per part de la unitat de RRHH respecte a la gestió de les borses; sinó també algunes pràctiques escassament regulars respecte les contractacions de les places d’estructura, les quals, a parer nostre, no s’adiuen amb allò establert en el Pla d’estabilitat vigent per al personal interí (https://bit.ly/3BsxGwA). A l’article tercer, punt 1, del mateix, diu textualment: “El personal funcionari interí, que estigui ocupant un mateix lloc de treball corresponent a una vacant de plantilla, durant un període de 6 mesos sense cap avaluació que informi d’un desenvolupament inadequat de les funcions del lloc de treball ocupat en els termes que es disposa en la normativa específica, serà nomenat fins a la provisió reglamentària del lloc, llevat que de manera excepcional existeixi una causa organitzativa degudament justificada que ho impedeixi, com ara una modificació d’estructura orgànica, un procés de reincorporació de personal funcionari, reingressos, entre d’altres” (el subratllat és nostre).

Després de detectar que això no es complia en alguns casos, vam enviar un correu a RRHH reclamant l’aplicació d’aquest punt de l’acord. Com és habitual darrerament, no hem rebut cap resposta. Us recomanem que reviseu els vostres contractes i ens notifiqueu a cgt@diba.cat o aressi@diba.cat els vostres dubtes respecte als mateixos.

PRESENCIALITAT AL 100% SENSE CRITERI

Les treballadores de la XBM vau rebre per part de la Gerència un correu, amb data de 15 de setembre, on deia que tot el personal de Diputació de la XBM haureu de fer el conjunt de la vostra jornada de forma presencial.  Considerem que aquest fet és una vulneració dels “Criteris acordats per la Comissió Tècnica per a l’establiment dels criteris per a la represa de les activitats de la Diputació de Barcelona amb caràcter general en el procés de desescalada del confinament provocat per la COVID-19, reunida els dies 7 i 10 de setembre de 2021”, que és d’aplicació íntegrament al personal de la XBM que depèn de la Diputació de Barcelona. L’apartat 2 d’aquest acord recull les mesures organitzatives que s’han de dur a terme pel personal que desenvolupa les seves tasques en la modalitat presencial, com és el cas del personal de la Xarxa de Biblioteques Municipals. Cada servei ha de garantir l’”Adequació de la presència física als llocs de treball a la feina realment existent, per a aquells serveis l’activitat dels quals depengui, en part, de l’ocupació efectiva dels edificis”. Això no s’hauria de traduir en una tornada massiva del personal de la XBM i la recuperació del 100% de la jornada presencial, sinó que limita aquest augment del treball presencial a un major volum de feina com per exemple, l’ampliació horària dels equipaments bibliotecaris. Hi ha bibliotecàries que ara hauran de treballar presencialment a porta tancada a la biblioteca, sense que l’horari d’obertura d’aquesta hagi augmentat. Fet que ens sembla totalment incoherent. Una mesura indiscriminada i que contravé, a parer nostre, l’esmentat criteri d’adequar la presència física al lloc de treball al volum de feina existent.

Reclamem que es compleixin les condicions dels Criteris acordats per la Comissió Tècnicaal personal de la XBM i que s’informi correctament al personal de la XBM del seu dret de gaudir de les hores o jornades de treball en remot com ho estaven fent fins ara, si la feina efectiva al centre de treball no justifica la seva presència física en el mateix. Així ho hem expressat en diverses reunions i comissions tècniques i amb un correu a la Marta Cano, Paqui Manjón i Sílvia Saura, sense que hores d’ara, i per variar, se’ns hagi donat cap resposta ni s’hagi corregit aquesta situació. Ben el contrari, el passat dia 1 d’octubre en el Comitè de Salut Laboral la mateixa gerent es va reafirmar en la seva posició. Fins quan hem d’aguantar a que la gerent tracti el personal de la XBM com a personal de segona categoria? Es que els acords presos en el sí de la Diputació de Barcelona no són vàlids per a les treballadores de les biblioteques?

EL TELETREBALL TAMBÉ S’APLICARÀ AL PERSONAL DE LA XBM

Ja us vam informar abans de l’estiu que l’acord que regula la prestació de serveis en modalitat de teletreball a la Diputació de Barcelona preveu que quan aquest es comenci a aplicar de forma efectiva (un cop finalitzat l’actual “període transitori” encetat el 16 de setembre) el personal que realitza treball presencial podrà acollir-se a la modalitat de teletreball (sempre que el servei quedi cobert i per a desenvolupar cert tipus de tasques, com ara programació d’activitats, gestió de xarxes socials, biblioteca virtual, etc; sobre això us en vam informar en aquest comunicat: https://bit.ly/302lIfy). Un cop més hem de constatar que la Gerència de Serveis de Biblioteques no ha informat correctament que es podrà gaudir d’aquest dret. Les vostres consultes al respecte ens fan sospitar que la Gerència continua sense voler aplicar els acords signats per a les treballadores de la Diputació al personal de la XBM. Tingueu clar, però, que una vegada que l’acord sigui efectiu tindreu dret a demanar certes hores en modalitat de teletreball sempre que el servei quedi cobert.

COMISSIÓ DE BIBLIOTEQUES

Demanem que es torni a convocar la Comissió XBM per a tractar amb els RRHH de la Diba dels temes abans esmentats i molts d’altres que afecten al personal de les biblioteques com ara: valoració de llocs de treball, riscos psicosocials, seguretat en el treball, jornada laboral, registre horari, formació, itinerants, bibliobusos, etc.

WINTER IS COMING

Les temperatures mínimes i màximes al centre de treball admeses per la normativa són d’entre 17º C i 27º C. Si patiu qualsevol registre fora d’aquest tram, i qualsevol malestar a causa del mateix, informeu-ne a la referent de Recursos Humans de la Gerència de Serveis de Biblioteques, la Paqui Manjón Manjón (a/e: manjonmf@diba.cat ), amb còpia a l’Oficina de Prevenció de Riscos Laborals de Minerva (a/e: o.prevencioderiscos@diba.cat), i al compte de correu dels Delegats i Delegades de Prevenció de la CGT (a/e: cgt.delegatsp@diba.cat). Teniu dret a treballar dintre de les franges tèrmiques que us hem indicat. L’ajuntament ha de mantenir els equips de climatització de les biblioteques. No estem demanant cap luxe sinó  que reclamem un dret bàsic de les treballadores.

Trobareu més informació d’interès per al personal de la XBM al nostre blog, en concret a:

https://cgtdiba.wordpress.com/biblios/

https://cgtdiba.wordpress.com/category/biblioteques/

Salut!

Secció Sindical de la CGT a la Diputació de Barcelona

Comissió de Biblioteques

6 d’octubre del 2021

—-

Comunicat en PDF, per a descarregar: Clicant aquí.

Aquesta entrada ha esta publicada en Biblioteques, Borses de treball, Comunicats, Suplències, Teletreball. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s